piątek, 24 sierpnia 2012

CIASTKA PRAWDZIWIE OWSIANE

Kiedy zaczynałam dietę bezpszenną rozpaczliwie szukałam przepisów na ciastka owsiane. Myślałam w swojej naiwności, że jeśli coś się nazywa owsiane to najprawdopodobniej będzie zrobione z owsa.
Nic bardziej błędnego.
Znajdowałam mnóstwo przepisów na ciastka owsiane, które były zrobione z białej pszennej mąki, do których dodano garstkę płatków owsianych. Jak można nazwać owsianym coś co w 80% składa się z pszennej białej mąki? I jeszcze nazwać to szumnie bardzo zdrowym?
Coś co oprócz tej białej mąki zazwyczaj zawiera też pokaźną ilość białego cukru?
Litości.
Coś co jest zrobione w domu, z białej mąki i cukru, bez miliona spulchniaczy, polepszaczy i konserwantów, rzeczywiście nie jest tak szkodliwe jak wyroby sklepowe. Ale żeby od razu zdrowe?
Wielkiej wiedzy dietetycznej mieć nie trzeba, żeby wiedzieć że biała mąka i cukier są szkodliwe. Jasne że nie zawsze jemy dlatego że coś jest zdrowe, czasem ważniejsze że coś jest smaczne. Ja też tak robię. Robię czasem w swojej diecie wyłomy (co prawda nie aż takie żeby zjeść pszenicę). Ale nie udawajmy przed sobą że jest inaczej. Zamiast pisać BARDZO ZDROWE CIASTECZKA OWSIANE można równie dobrze napisać CIASTECZKA PSZENNE Z PŁATKAMI OWSIANYMI.
W każdym razie moje ciastka owsiane są zawsze owsiane, a wszystkie początkowe trudy na szczęście już za mną

CIASTKA OWSIANE Z BAKALIAMI
Składniki:
(około 35 sztuk - 2 blachy)
  • 2,5 szklanki płatków owsianych - w przypadku alergii na gluten muszą być certyfikowane bezglutenowe
  • szklanka migdałów
  • szklanka orzechów włoskich
  • pół szklanki słonecznika
  • 2/3 szklanki wiórków kokosowych
  • 2/3 szklanki rodzynek
  • 3 łyżki miodu
  • 2/3 szklanki wody
Płatki owsiane należy zmielić jak najdokładniej mikserem. Orzechy włoskie i migdały również zmieliłam mikserem. Wszystkie składniki należy wymieszać razem w misce, dodać miód i wodę. Najlepiej zacząć od mniejszej ilości wody i potem stopniowo dodawać do uzyskania odpowiedniej konsystencji. Jeśli daje się zrobić kulkę, nie rozpada się ani nie rozpływa, to konsystencja jest odpowiednia. Wilgotnymi dłońmi formowałam niewielkie kulki (zawartość mniej więcej łyżki masy), układałam na blasze wyłożonej papierem do pieczenia i spłaszczałam, uklepując trochę łyżką, trochę ręką. Dłonie trzeba dość często zwilżać, żeby masa się nie kleiła. Ciasteczka w trakcie pieczenia nie rozpływają się, więc można je układać stosunkowo blisko siebie. Piekłam w temperaturze 180 stopni 30 minut, ale najlepiej po prostu patrzeć kiedy zaczynają brązowieć.

Te ciastka są dość rustykalne, mogą wprowadzic w błąd, że nic delikatniejszego się z owsa zrobić nie da. 
To nie tak. Wykorzystanie mąki owsianej zamiast płatków daje znacznie delikatniejsze efekty, można robić takie same ciastka jak z mąki pszennej, za to zdrowsze. 
Ja po prostu chciałam czegoś co nie będzie za delikatne, wytrzyma codzienny transport w samochodzie, będzie trwałe. Oraz czegoś pożywnego co można będzie zjeść jako uzupełnienie śniadania, lub w trakcie dnia na kajaku. W tej roli sprawdziły się perfekcyjnie.

Dominika

58 komentarzy:

  1. Super! Muszę takie zrobić Mężowi - jest na diecie, a taki przysmak będzie jak znalazł :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzisiaj upiekłam ciasteczka owsiane, ale Twoje są najprawdopodobniej o niebo lepsze!

    OdpowiedzUsuń
  3. wyglądają baardzo smakowicie i zdrowo. ja też uważam, że nie ma porównania domowych owsianych ciastek z tymi kupnymi - zawsze lepiej móc kontrolować skład i dostosować go do swoich upodobań :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Też szukam przepisu na idealne ciastka owsiane, twój przepis wypróbuję na pewno! Czy te ciastka są bardzo twarde, bo głównie to przeszkadza mi w wypiekach które już sama testowałam?
    Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo twarde nie są, ale jadłam też bardziej miękkie. Można dać mniej orzechów a więcej owoców suszonych np. moreli, śliwek, żurawiny. Będą wtedy delikatniejsze :)

      Usuń
  5. świetne :) wyglądają bardzo apetycznie, właśnie takiego przepisu szukałam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. I te mi się podobają, mniam! I są absolutnie zdrowe :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Po białą mąkę pszenną sięgam ostatnio w ostateczności, piekąc dla innych. Kiedy smażę dla siebie samolubną wieżyczkę pancakes albo robię gofry tylko dla siebie - używam właśnie takiej, domowej mąki owsianej. Jestem kompletnie zakochana w tym lekko orzechowym smaku. A ciasteczka zauroczyły.
    :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Pięknie wyglądają, a na dodatek jakie zdrowe;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Jaki pyszny skład, no i zdjęcie! :) Na pewno smakują wspaniale, a i jakie są zdrowe.

    OdpowiedzUsuń
  10. wyglądają na chrupiące! :) Dziękujemy za dodanie naszego bannerka! :) Pozdrawiamy!

    OdpowiedzUsuń
  11. Włąśnie upiekłam -są pyszne. I błyskawicznie się je robi :) Musiałam tylko zmodyfikować "wtręty", rodzynki na żurawinę zamieniłam... Rewelacja, wielkie dzięki za przepis :)
    Magda

    OdpowiedzUsuń
  12. Melduje,ze ciacha upieczone i schrupane.Wyszly pyszne!!!Dokonalam tylko jednej,malej modyfikacji,a mianowicie dodalam jedna lyzke oleju kokosowego,bo obawialam sie,ze wyjda za gumowate troche.
    Jeszcze w tym tygodniu atakuje pasztet,a co!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z olejem kokosowym na pewno super. Gumowate to mi wychodzą takie z dodatkiem banana, a te raczej nie. Fajnie że smakują :)

      Usuń
  13. właśnie takiego przepisu szukałam
    szybki, banalnie prosty i coś do chrupania

    OdpowiedzUsuń
  14. Dziś upiekłam ciasteczka,są super słodkie i zdrowe z mlekiem zajada się nimi mój mąż.Od dziś będę je miała zawsze do kawy .Szybko się je robi to ważne.Dziękuje za fajny przepis.Grażyna

    OdpowiedzUsuń
  15. mniam, musze koniecznie zrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  16. własnie upiekłam. jestem zachwycona. moje dzieko też:) rewelacyjny skład. ja dodałam jeszcze nerkowce. obłęd w ciapki :))

    OdpowiedzUsuń
  17. a czy orzechy namaczasz wcześniej?;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, nie namaczałam orzechów, miksowałam je na sucho

      Usuń
    2. upiekłam te ciastka,dodałam suszone morele i żurawinę,ale wg mnie zdecydowanie za mało słodkie,proponuję dodać 3x3łyżki miodu.

      Usuń
    3. No tak, o słodycz to już każdy musi zadbać według swojego smaku, pozdrawiam :)

      Usuń
  18. Właśnie upiekłam :) pyszne :D, tylko troszeczkę zmodyfikowałam i dodałam jeszcze płatków żytnich :)
    Justyna

    OdpowiedzUsuń
  19. Wreszcie ktoś normalny - piszesz o ciastkach owsianych i podajesz na nie przepis a nie tak jak we wstępie. Pozdrawiam i życzę dalszych sukcesów :)

    W.

    OdpowiedzUsuń
  20. Te ciastka są PYSZNE! <3 Dziękuje za cudowny przepis ;*

    OdpowiedzUsuń
  21. Najlepszy przepis jaki znalazłam (a szukałam parę dobrych dni)! Zero cukru, zero masła i mąki, czyli to o co właśnie mi chodziło :) a do tego ten smak! Mój chłopak się zawsze krzywił na te w sklepie a jak zrobiłam te to sam zjadł połowę! :) Dziękuję Ci :)

    OdpowiedzUsuń
  22. o kurczę, wyglądają mega i zupełnie moje klimaty :) mam tylko pytanie : jak długo zachowują świeżość/ chrupkość - ogólnie rzecz biorąc, najlepszy smak? :) piekłam kiedyś podobne, bez mąki, cukru i tłuszczu, ale tamte były dobre tylko po upieczeniu, następnego dnia miękły... chciałabym te z Twojego przepisu zrobić na prezent dla siostry ( która generalnie ma takiego świra na punkcie ciastek zbożowych jak ja :D ), dlatego się zastanawiam, o ile wcześnie mogę je zrobić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie wytrzymały dziesięć dni, nie zmiękły specjalnie, raczej się przesuszały w miarę upływu czasu. Można dodać trochę oleju, powinny być wtedy bardziej kruche.

      Usuń
  23. Dziękuję !!!! Na pewno spróbuje! Kocham owsiane ciastka! Tylko że zawsze kupuję :(

    OdpowiedzUsuń
  24. Pyszne są, zrobiłam wczoraj i polecam :))

    OdpowiedzUsuń
  25. Prawdziwe ciastka owsiane :o Zapisuję przepis. Choćby na ścianie!
    Pozdrawiam i dalej buszuję po blogu :)

    OdpowiedzUsuń
  26. są super ja zamiast wody dodałam mus jabłkowy ;są bardziej aromatyczne

    OdpowiedzUsuń
  27. Czy do tych ciastek dodajesz miód prawdziwy (taki o bardziej zbitej konsystencji) czy płynny?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dodaję taki jaki mam akurat w domu. Płynny też może być prawdziwy - to jak szybko miód się krystalizuje, zależy od rodzaju miodu. Jeśli jest bardziej stały wystarczy rozpuścić go w letniej wodzie.

      Usuń
  28. Wspaniałe są!!!!! U mnie podstawą są płatki , miód i woda. Resztę dorzucam to co się nawinie z bakalii. Dziękuje za przepis Przepyszne!!!!!

    OdpowiedzUsuń
  29. Nie wiem, czy tą są takie absolutnie fajne ciastka. Miód w ciastach to daje przyjemny aromat słodkosć smak i kalorie, tylko proste cukry. A wartosci zdrowotne juz nie istnieją z powodu wysokiej temperatury.

    OdpowiedzUsuń
  30. Ja też chcę, aby owsiane albo np.otrębowe wypieki były bez mąki.

    OdpowiedzUsuń
  31. W końcu dowiedziałam są co to są ciastka owsiane :) super przepis , moje dziecko na pewno dostanie te ciasteczka w śniadaniówce do szkoły. Następnym razem dodam na pewno więcej miodu. pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  32. Najlepsze ciastkaowsiane. Robię właśnie po raz trzeciz rzędu :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Najlepsze ciastkaowsiane. Robię właśnie po raz trzeciz rzędu :)

    OdpowiedzUsuń
  34. A CZY MOŻNA CZYMŚ ZASTĄPIĆ MIÓD NP KSYLITOLEM
    ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można, ale trzeba by dodać trochę zmielonego siemienia lnianego zmieszanego z wodą, w formie żelu, miód pełni tu rolę spajającą ciastka

      Usuń
  35. Po przeczytaniu listy składników zakochałam się w tym przepisie 😮 to wszystko przez moją miłość do płatów owsianych i bakalii 💕 i już wiem, że kiedyś je zrobię NA PEWNO! Albo może lepiej nie, bo od razu zjadłabym wszystkie 😍😍😍

    OdpowiedzUsuń
  36. Jak przechowujesz te ciasteczka, właśnie upiekłam, bardzo mi smakują, ale chcę je też przechować na dłużej.

    OdpowiedzUsuń
  37. mam pytanie .... mam mąkę owsianą więc nie będę mieliła płatków ... mogę wiedzieć ile ma być mąki ???? 1.5 szklanki czy dwie ????

    OdpowiedzUsuń
  38. 2,5 szklanki mąki -płatki po zmieleniu lekko powiększają swoja objętość, ale nie dużo. Ale może fajnie by było dodać na przykład 2 szklanki mąki i pół szklanki niezmielonych płatków :)

    OdpowiedzUsuń
  39. Ja to się zawsze zastanawiam ile można zjeść ich bezkarne w ciągu dnia 😀

    OdpowiedzUsuń
  40. Bardzo dobre 😍 w końcu znalazłam przepis idealny 😍Dziękuję 😘

    OdpowiedzUsuń
  41. Witaj,
    Chętnie spróbuje Twoich ciastek owsianych :) Polecam Ci zapoznanie się z ciasteczkami owsianymi fit na moim blogu:
    https://www.mojadelicja.pl/ciasteczka-owsiane-fit/
    Będzie mi miło jak przetestujesz przepis :)
    Pozdrawiam ciepło,
    Ania

    OdpowiedzUsuń