środa, 22 sierpnia 2012

CIASTO GRYCZANE - bardzo proste, bez jaj i glutenu

Jeszcze jeden wypiek przedurlopowy, niezwykle trwały - przetrwał ponad tydzień w przenośnym żywieniowym pojemniku, zawinięty jedynie w papierowy ręcznik i do końca był smaczny.
Ciasto pinkcake gryczane, bardzo proste, ze składników które mam zawsze w domu albo w prosty sposób mogę kupić w najbliższym sklepie, o każdej porze roku. Przygotowanie megaszybkie i z tego względu bardzo dla mnie kuszące.
Wyobraźmy sobie spokojny zimowy wieczór - np w niedzielę po późnym obiedzie, kiedy wszystkie sklepy juz zamknięte a w lodówce jak zwykle w takich sytuacjach pustki. Nagle dopada nas głód słodyczy. No niektórzy na pewno takiego głodu nie znają ale mnie i podejrzewam nie tylko mnie to uczucie nie jest obce.
No i wtedy jedynym rozwiązaniem może być to ciasto. Wsypujesz, mieszasz, wkładasz do piekarnika, trochę czekasz i gotowe. Ja jem wtedy jeszcze ciepłe, mówią że to niezdrowo ale to może być zwykły przesąd. ;)
A jednocześnie nie jest to takie zwykłe ciasto - mąka gryczana nadaje mu piękny zapach i interesujący smak.
No i tak pięknie pęka w trakcie pieczenia.

Składniki:
  • 2 szklanki mąki gryczanej
  • 3/4 szklanki cukru - u mnie cukier trzcinowy i ksylitol pół na pół
  • łyżka kakao
  • łyżeczka proszku do pieczenia bezglutenowego
  • 6 łyżek oliwy
  • łyżeczka octu balsamicznego
  • łyżka brandy - można pominąć, nie jest odczuwalna
  • szklanka mleka - u mnie krowie, można zastąpić kozim lub orzechowym własnoręcznie zrobionym w wersji wegańskiej
Wszystkie suche składniki należy wymieszać, dolać mokre, starannie wymieszać i przelać do formy wyłożonej papierem do pieczenia. Piekłam 50 minut w temperaturze 180 stopni, pierwsze 20 minut z termoobiegiem. Ale najlepszym testem będzie suchy patyczek, bo u mnie ciasta zwykle pieką się dłużej.

Pokazałam fakturę ciasta, bo mąka gryczana jako jedyna z mąk bezglutenowych jest w pieczeniu taka zwarta. To ciasto się nie kruszy, nie jest glutowate ani zakalcowate.
Często pada też pytanie na czym to ciasto się w ogóle trzyma. Nie ma w nim jajek, mąka jest bezglutenowa czyli  jest mało elastyczna. 
Otóż nie mam pojęcia, ale trzyma się nieźle, po prostu jeden z wielu kulinarnych cudów jakich na codzień doświadczam.

Dominika

21 komentarzy:

  1. Upiekłam to ciasto jako ciekawostkę. Mi smakowało jeszcze ciepłe. Do tego bita śmietana i powidła prosto z garnka. Chłopaki wylizali talerzyki. Mężowi brakowało trochę gulaszu zamiast powideł. Po powrocie z urlopu upiekę bez cukru do drugiego dania. Zobaczymy co powiedzą wtedy...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też się zastanawiałam nad upieczeniem tego ciasta w wersji wytrawnej, myślę że byłoby super :), pozdrawiam

      Usuń
  2. Bardzo ciekawy pomysł, kiedyś chyba wypróbuję, bo widzę, że jest bardzo zachwalany :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię to ciacho:) Zamiast kakao daję karob (córka ma alergię na kakao) i zwykle piekę jako muffinki. I dokładnie tak jak napisałaś - dobre, gdy dopadnie "głód";)

    OdpowiedzUsuń
  4. zjadłabym, ale proszek do pieczenia = niemiłe rewolucje żołądkowe u mojego oseska. soda też, poczeka ten przepis aż przestanę karmić. a poza tym gratuluję bloga! Tutaj widać że zdrowe jedzenie moze być pyszne!

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetny przepis! :) Można jeść na słodko i z wędliną.

    OdpowiedzUsuń
  6. Super przepis, wypróbowałam. Tylko nie wiem czemu to ciasto wyszło mi strasznie gęste, tu pisze - przelać do formy. U mnie można było dużo gęstsze, dodałam trochę więcej mleka niż w przepisie, wyszło i tak trochę za suche, bo się kruszy. Jakiej konsystencji powinno być to ciasto przed wylaniem na blachę? Bardzo lejące? Pozdrawiam ;-))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciasto po rozmieszaniu powinno być gęste, ale takie żeby można było przelać do formy, trochę pomagając mu łyżką. Szklanka mleka, pół szklanki oliwy, do tego trochę octu i łyżka alkoholu to naprawdę dużo płynów, nie mam pojęcia dlaczego wyszło za gęste. Jeśli nie daje się przelać proponuję dodawać więcej płynów, nie zapominając o oliwie, wtedy nie powinno sie kruszyć, choć trochę to też zależy od użytej mąki. Pozdrawiam

      Usuń
  7. Wygląda pięknie, jak chlebek. Robię :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam, bardzo ciekawa strona i przepisy. Czy można użyć mleka sojowego lub ryżowego? Gosia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak najbardziej można i sojowego i ryżowego. Chociaż przy sojowym proponowałabym pół na pół z wodą, bo ono jest najcięższe. Pozdrawiam

      Usuń
  9. Cuuuuuuudowne ciasto właśnie upiekłam ,zaczęłam dietę bezglutenową ze względu na anemie i ten przepis bardzo mi się przyda .Zrobie następnym razem w wersji bez cukru ,będzie chlebek :) Pozdrawiam i dziękuję za to że ktoś poświęca czas by dzielić się pomysłami :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciasto przepyszne jest w wersji słodkiej, a w wersji wytrawnej to ulubiony "chlebek" mojej będącej na diecie bezglutenowej i uczulonej na sporo rzeczy córeczki. Dziękujemy za super przepisy :-)

    OdpowiedzUsuń
  11. czy mozna 6 łyżek roztopionego masła klarowanego?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydaje mi się że można, ale nie próbowałam :)

      Usuń
  12. Mozna czyms zastąpić ocet balsamiczny ? Lub pominąć? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sokiem z cytryny. Trzeba troszkę kwasu, żeby uruchomić szybciej reakcję wywołującą spulchnianie ciasta, w innym wypadku może być bardziej zbite.

      Usuń
  13. Myślisz, że mogę dodać do ciasta banany ? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście :) w kawałkach lub papkę z banana, tylko wtedy może być potrzebne trochę mniej płynów

      Usuń
  14. Chciałabym zastąpić cukier trzcinowy/ksylitol syropem z agawy, ile łyżek powinnam użyć?

    OdpowiedzUsuń