piątek, 11 października 2013

DŻEM Z CUKINII - mocno cytrynowy

Bardzo pozytywnie mnie ten dżem zaskoczył. Podejrzewałam, że taki dżem może być fajny, dlatego go zrobiłam, ale nie myślałam że z cukinii na słodko może wyjść coś aż tak smacznego. W celu uzyskania optymalnego (naturalnego) składu i technologii produkcji skompilowałam sobie dwa przepisy - z blogów Mr&Mrs Sandman i Am mniam. Efekt mnie zadowolił, przyszłym razem nie będę chyba robić w nim żadnych zmian.

Składniki:
  • 3 cukinie, około 1 kg
  • sok z 1,5 cytryny
  • skórka starta z 1 cytryny
  • łyżeczka ekstraktu waniliowego
  • szczypta kurkumy
  • pół szklanki ksylitolu
  • 5 łyżek syropu z agawy
  • płaska łyżeczka agaru
Cukinię obrałam i starłam na tarce o dużych oczkach. Włożyłam ją do garnka, dodałam sok z cytryny i ksylitol, wymieszałam. Gotowałam na małym ogniu około pół godziny, aż cukinia zmiękła i rozpadła się. Następnie dodałam kurkumę, ekstrakt waniliowy, syrop z agawy i skórkę z cytryny. Do masy dodałam agar rozpuszczony w niewielkiej ilości letniej wody, wymieszałam i gotowałam jeszcze około 10 minut. Całość zapasteryzowałam metodą piekarnikową Bei. Umyte i wyschnięte słoiki wstawiłam do piekarnika i rozgrzałam do 130 stopni, zostawiłam na 15 minut. Gotowy dżem włożyłam do gorących słoików, wstawiłam do piekarnika i pasteryzowałam w tej samej temperaturze około 20 minut, po czym wyłączyłam piekarnik i zostawiłam w nim słoiki do wystygnięcia.

Gotowy dżem ma nie całkiem stałą konsystencję, a wstążki cukinii są dość wyraźnie wyczuwalne. Jeśli ktoś woli gładszą konsystencję należałoby masę w trakcie gotowania zmiksować. Żeby uzyskać bardziej zwartą strukturę, można dodać pół łyżeczki więcej agaru.
To co mnie ucieszyło najbardziej, to że dżem ma bardzo silny aromat i smak cytrynowy, ale jednocześnie nie jest bardzo kwaśny ani bardzo słodki. Naprawdę doskonały dodatek do ciastek lub ciast, ale też zawartość pierwszego małego słoiczka zjadłam po prostu łyżeczką, bardzo szybko pokazało się dno.

Dominika

1 komentarz:

  1. Ha..tego mi trzeba !Cukinia króluje u mnie od dwóch tygodni,teraz pora na dżem.

    Pozdrawiam Dominiko:)

    Zajrzyj czasem:)

    OdpowiedzUsuń